مراحل پیش سرطانی تخمدان و لوله و تومورهای بینابینی و غربالگری سرطان تخمدان


“گزارش توموربورد ۴ خرداد ماه انجمن علمی سرطان های زنان ایران”

توموربورد ماهیانه انجمن علمی سرطان های زنان ایران زنان در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۹۶ با عنوان “مراحل پیش سرطانی تخمدان، لوله‌ها و تومورهای بینابینی و غربالگری سرطان تخمدان” در تالار اجتماعات بیمارستان بهمن تهران برگزار گردید که نتایج آن به شرح زیر می باشد:

  1. متخصصین زنان در مواردی که اندیکاسیون مشاوره ژنتیک وجود دارد از جمله همه موارد کانسر تخمدان، در هر سنی، و سایر اندیکاسیون ها بیماران را ارجاع دهند. ارتباط نزدیک‌تر متخصصین زنان و ژنتیک می تواند سبب بهبود تصمیم گیری برای بیماران گردد.
  2. در موارد تومورهای موسینوس بوردرلاین و بدخیم، گایدلاین‌ها عمدتاً معتقدند که آپاندکتومی انجام شود. مطالعات وسیعی نیز وجود دارد که اگر آپاندیس به ظاهر طبیعی باشد، احتمال اینکه پاتولوژی در آپاندیس وجود داشته باشد خیلی کم است.
  3. لاپاروسکوپی در تومورهای بوردرلاین تخمدان می­تواند مورد استفاده قرارگیرد.
  4. حفظ باروری در تومورهای بوردرلاین تخمدان با مشاوره با بیمار قابل انجام است و ممکن است نیاز به جراحی دوباره را سبب شود، ولی بقای بیماران را کاهش نمی­دهد. در تومورهای بوردرلاین دوطرفه، سیستکتومی دوطرفه سبب بیشترین حفظ بافت تخمدانی و افزایش احتمال بارداری و حفظ عملکرد تخمدانی می‌شود. روش افارکتومی یکطرفه و سیستکتومی طرف دیگر نیز یکی از راه‌هاست که از نظر کاهش احتمال عود مطلوب‌تر، ولی از نظر حفظ بافت تخمدانی و احتمال باروری نامطلوب‌تر است.
  5. احتمال خطای فروزن در افتراق تومور خوش‌خیم و بدخیم، حدود ۱۰ درصد است. در موارد تومورهای بوردرلاین موسینوس تا ۳۰ درصد فروزن خطا نشان می­‌دهد.

گالری تصاویر


جزئیات


توموربورد

دبیرعلمی:
دکتر ملیحه عرب

تاریخ برگزاری:
۴ خرداد ۱۳۹۶

زمان:
۷:۳۰ تا ۱۰ صبح

برگزار کننده


IRSGO

پست الکترونیک:
irsgo@email.com

محل گردهمایی


سالن کنفرانس بیمارستان بهمن،
خیابان ایران زمین، شهرک غرب، تهران

پوستر