بیماری های تروفوبلاستیک


“گزارش توموربورد ۴ آذرماه انجمن علمی سرطان های زنان ایران”

۴ آذرماه ۹۵ در بیمارستان بهمن تهران جلسه ای با حضور سرکار خانم دکتر نادره بهتاش، ریاست محترم انجمن و سرکار خانم دکتر موسوی، ریاست محترم انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران و دیگر اساتید محترم انکولوژی زنان از سراسر ایران و نیز اساتید پاتولوژی و رادیولوژی و مدیکال انکولوژی و رادیوتراپی و متخصصین زنان برگزار گردید. در این جلسه کیس های مبتلا بهPlacental site trophoblastic tumor (PSTT) ، متاستاز به کلیه و یک مورد مرگ در بیمار مبتلا به GTN که باوجود انواع درمان های دارویی و جراحی رخ داده بود و نیز نقش آمبولیزاسیون، مورد بحث قرار گرفت. در پایان جلسه استاد قائم مقامی، موسس انجمن انکولوژی زنان ایران گردآوری نهایی راجع به برخورد با بیمار مبتلا به تومور تروفوبلاستیک بارداری را به صورت کنفرانس ارایه دادند.

نکات جدید در مدیریت این بیماران که براساس آخرین گایدلاین سال ۲۰۱۶ ESMO بود هم در این جلسه بیان شد که شامل موارد زیر است:

  • از آنجایی که امکان بررسی بافت شناسی پس از خاتمه هر حاملگی ممکن است امکان پذیر نباشد، اندازه گیری سطح سرمی یا ادراری HCG، ۴-۳ هفته پس از درمان انجام شود.
  • در انگلستان به جز چهار اندیکاسیون پیشین شروع شیمی‌درمانی پس از تشخیص تومورهای بدخیم جفت، سطح beta-HCG بیشتر از IU/L 20000، چهار هفته پس از تخلیه مول، به دلیل خطر پارگی رحم هم اضافه شده است.
  • در مورد PSTT/ETT (Placental site trophoblastic tumor / epithelioid trophoblastic tumor)، مرحله بندی FIGO برای نحوه درمان استفاده می شود ولی سیستم Scoring به کار نمی رود. در صورت نیاز به کموتراپی رژیم مورد استفاده همانند نمره بیش از ۱۲ (Score<12) رژیم EMA-EP (Etoposide, methotrexate, actinomycin, and cisplatinum) است.
  • در درمان GTN کم خطر یک مطالعه بزرگ بین المللی RCT در حال انجام است که مشخص می نماید بهترین روش شیمی درمانی تک دارویی Methotrexate (MTX) یا آکتینومایسین می باشد.
  • بیماران با Score=5-6 نیازمند درمان چنددارویی در ابتدا هستند، چون فقط ۳۰ درصدشان با کموتراپی تک دارویی علاج می یابند.
  • برای کاهش خطر مرگ در بیماران با بیماری پیشرفته به‌ویژه در متاستازهای مغزی که نیازمند رادیوتراپی هم هستند، شروع کموتراپی به صورت آهسته و دوز کم اتوپوزاید ۱۰۰ mg/m2 و سیس پلاتین ۲۰ mg/m2 در روز اول و دوم که هر ۳-۱ هفته قابل تکرار است مفید است.
  • در موارد مقاوم به دارو و یا عود می توان از پاکلی تاکسول به صورت تنها و یا همراه با داروهای دیگر استفاده کرد. رژیم TP/TE (PaklitaxelCisplatin/Paklitaxel-Etoposid) هم قابل استفاده است.
  • در مورد Personalized medicine در GTN صحبت شد که با مطالعات درحال انجام شاید در آینده بتوان از داروهای ضد HCG و یا Bevacizomab و یا Erlotinib استفاده نمود.

گالری تصاویر


جزئیات


توموربورد

دبیرعلمی:
دکتر سهیلا امینی مقدم

تاریخ برگزاری:
۴ آذر ۱۳۹۵

زمان:
۷:۳۰ تا ۱۰ صبح

برگزار کننده


IRSGO

پست الکترونیک:
irsgo@email.com

محل گردهمایی


سالن کنفرانس بیمارستان بهمن،
خیابان ایران زمین، شهرک غرب، تهران

پوستر